Aktualizacja: wpis był przygotowany do publikacji znacznie wcześniej. Przed ostatnią nowelizacją ustawy o KRS. Czasem naprawdę trudno nadążyć za kolejnymi zmianami. Zmiany poniżej opisane weszły w życie od 1 lipca 2021 r.
Zmiana w składaniu wniosków elektronicznie do KRS będzie 1 marca, ale 2021 roku. Tak więc przed nami kolejny rok oczekiwania. Poniższy wpis jest aktualny, poza datą którą od razu poprawiam. Przygotuję zresztą obszerny wpis na ten temat.
Od 1 marca 2021 r. nie będzie możliwe składanie wniosków do KRS w tradycyjnej papierowej formie. Tego dnia wejdą w życie długo oczekiwane zmiany w KRS. Będziecie mogli składać wnioski do KRS wyłącznie elektronicznie za pośrednictwem systemu informatycznego. Nastąpi informatyzacja postępowań przed KRS. Korespondencja z KRS również będzie prowadzona wyłącznie elektronicznie. Co to dla Was oznacza? Dzisiaj na ten temat krótki wpis.
Wnioski do KRS wyłącznie elektronicznie. Ważne zmiany.
Wielu z Was długo czekało na takie zmiany. Już za moment będziecie mogli składać wnioski wyłącznie elektronicznie. Załączniki, które do tej pory załączaliście w wersji papierowej do wniosku będziecie skanować i w wersji elektronicznej załączać do wniosku. Będziecie musieli zadbać jedynie o uwierzytelnienie tych załączników przez notariusza lub pełnomocnika działającego w sprawie, np. adwokata czy radcę prawnego. Jeśli z tej opcji nie skorzystanie będziecie musieli załączniki w oryginałach wysłać do KRS w terminie 3 dni od złożenia wniosku drogą elektroniczną. Ułatwienia będą dotyczyły aktów notarialnych. Bowiem składając wniosek do KRS elektronicznie będziecie jedynie podawać numer repozytorium aktu, który został umieszczony w Centralnym Repozytorium Wypisów Aktów Notarialnych.
Do złożenia wniosku drogą elektroniczna będziecie potrzebowali profilu zaufanego ePUAP lub podpisu kwalifikowanego. Myślę, że większość z Was już o to zadbała, chociażby ze względu na wprowadzony w 2018 rok obowiązek składania sprawozdań finansowych wyłącznie drogą elektroniczną. Przy składaniu wniosków do KRS będziecie mogli również skorzystać z obsługi radcy prawnego czy adwokata, który w Waszym imieniu zajmie się przygotowaniem i wysłaniem wniosku.
Podsumowanie
Jak to będzie wyglądać w praktyce?
Czy system poradzi sobie z obsługą wniosków?
Czy dzięki temu skróci się czas oczekiwania na wpis?
Myślę, że już wkrótce się przekonamy. Obawiam się, że jak zwykle na początku nie obędzie się bez chaosu i zamieszania, więc będziemy musieli uzbroić się w cierpliwość. Na pewno będę Was informować na bieżąco co się dzieje w tym temacie.
****************************************
#autopromocja #markawłasna
Jeśli poszukujecie wzorów dokumentów i checklist to zapraszam Was do sklepu z ebookami. Znajdziecie tam również Checklistę po zmianie umowy spółki – zmiana siedziby.
Zapraszam Was do zapoznania się z ostatnimi wpisami:
Jak wznowić działalność spółki z o.o.?
Termin na wpis zmiany umowy spółki do KRS
Wpis zmiany nazwiska członka zarządu do KRS
Zapraszam również na blogi Likwidacja spółki z o.o. oraz Projekt spółka z o.o.
Nowy e-KRS znajdziecie na stronie Portalu Rejestrów Sądowych
{ 8 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }
Jak w takim razie z cudzoziemcami, które mają kupić udziały w polskiej spółce i również wejść w zarząd?
Nie mając PESEL (chyba nawet nie ma podstawy prawnej) nie wyrobi EPUAP a kwalifikowanym podpisem nie załatwi nic na portalu S24, znów taki bez PESEL?
Panie Władysławie,
może wyrobić podpis kwalifikowany lub zlecić składanie wniosków pełnomocnikowi.
Pani mecenas, a czy przypadkiem cała zmiania dotycząca składania wniosków i formularzy jedynie w wersji elektronicznej nie wejdzie w życie dopiero w marcu 2021 roku? Zdaje się, że w lutym Sejm uchwalił ustawę z poprawkami i przesunięto termin wejścia w życie zmian na przyszły rok. (Być może coś mi uciekło).
Panie Jakubie,
zgadza się. Wpis był przygotowany do automatycznej publikacji przed nowelizacją. Dzisiaj wprowadzę do niego zmiany i opublikuję nowy wpis.
Ciekawe czy coś się zmieni, bo teraz możemy podpisywać dokumenty i składać wnioski ePUAPem, ale żeby odczytać korespondencję z sądu to trzeba mieć podpis kwalifikowany
Ale dlaczego? Ja nie mam podpisu kwalifikowanego, tylko EPUAP i spokojnie odczytyłam odpowiedzi z sądu.
Panie Pawle,
do odczytania wiadomości z sądu nie trzeba mieć podpisu kwalifikowanego.
Czyli składam skany dokumentów i dodatkowo w ciągu 3 dni wysyłam papierowe? Pomimo skanów podpisanych kwalifikowanym ???