Kto podpisuje sprawozdanie finansowe po 1 stycznia 2024 r.?
Pytacie czy coś się zmieniło w składaniu podpisów pod sprawozdaniem finansowym spółki z o.o. Ostatnie zmiany w tym zakresie weszły w życie z dniem 1 stycznia 2022 r. Dzisiaj tylko przypomnę o tym co się zmieniło i jakie aktualnie macie możliwości.
Kto podpisuje sprawozdanie finansowe po 1 stycznia 2024 r.?
Roczne sprawozdanie finansowe sporządzone w formacie xml podpisuje elektronicznie osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych. Zwykle więc pierwszą osobą podpisującą sprawozdanie będzie księgowa.
Ponadto sprawozdanie finansowe podpisuje elektronicznie cały skład zarządu. Sprawozdanie możecie podpisać kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem poprzez profil zaufany lub podpisem osobistym. Po zmianach w 2018 r. kłopoty z podpisem sprawozdania mieli członkowie zarządu, którzy byli obcokrajowcami. Ewentualnie zarządy wieloosobowe w spółkach. Nawet jeśli udało się zdobyć wszystkie podpisy to na etapie składania sprawozdania w Repozytorium Dokumentów Finansowych zdarzało się, że system informował o błędach co utrudniało wprowadzenie sprawozdania do systemu.
Zgodnie z obowiązującymi od 1 stycznia 2022 r. zmienionymi przepisami ustawy o rachunkowości, sprawozdanie finansowe może podpisać elektronicznie jeden członek z wieloosobowego zarządu. Musicie jednak spełnić dodatkowe warunki. Otóż pozostali członkowie zarządu muszą złożyć oświadczenia, iż sprawozdanie finansowe spełnia wymagania przewidziane w ustawie o rachunkowości. Mogą też odmówić podpisania sprawozdania finansowego i wówczas też składają oświadczenie w tym zakresie.
Pamiętajcie, że odmowa podpisania sprawozdania wymaga uzasadnienia. Takie uzasadnienie sporządzacie w formie elektronicznej lub w formie papierowej oraz dołączacie do sprawozdania finansowego.
Forma oświadczenia członków zarządu
Oświadczenia sporządzacie w formie elektronicznej lub w formie papierowej. W przypadku formy elektronicznej podpisujecie oświadczenia elektronicznie (podpis kwalifikowany, podpis profilem zaufanym lub podpis osobisty).
Z kolei w przypadku formy papierowej podpisujecie oświadczenie odręcznie. Dodatkowo przepisy zobowiązują członka zarządu, który podpisał sprawozdanie finansowe elektronicznie do sporządzenia elektronicznej kopii tego oświadczenia lub oświadczeń. Krótko mówiąc oświadczenia, które nie są podpisane elektronicznie przez członka zarządu należy zeskanować i podpisać elektronicznie.
Następnie takie oświadczenie dołączacie do składanych dokumentów rocznych w Repozytorium Dokumentów Finansowych. W RDF macie wybór 3 różnych oświadczeń. Wybieracie jedno z nich i załączacie oświadczenie lub oświadczenia.
**********************************************
#autopromocja #markawłasna
Jeśli szukacie prostych wzorów dokumentów z omówieniem to koniecznie zajrzyjcie do Sklepu z ebookami. Znajdziecie tam również Zatwierdzenie roku obrotowego w spółce z o.o.
Zapraszam Was do zapoznania się z ostatnimi wpisami:
Kiedy zgłosić członka zarządu do ZUS?
Czy wspólnik spółki z o.o. będzie płacił składki zus od 1 stycznia 2022 r.?
Zapraszam również na blogi Likwidacja spółki z o.o. oraz Projekt spółka z o.o.
Nowy e-KRS znajdziecie na stronie Portalu Rejestrów Sądowych
{ 2 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }
Pani Natalio,
bardzo dziękuję i pozdrawiam,
Dzień dobry, czy jeżeli drugi wspólnik nie jest członkiem Zarządu (Zarząd jednoosobowy) to musi również podpisać sprawozdanie finansowe? Wspólnik ten był członkiem zarządu w roku, którego sprawozdanie dotyczy.