Osoby, które pierwsze doświadczenia ze zwoływaniem zgromadzeń wspólników mają przed sobą, mają również mnóstwo wątpliwości i pytań w tym zakresie. Skąd to wiem? Bo dostaje mnóstwo pytań. Nie jestem w stanie na nie wszystkie odpowiadać. W ramach dzielenia się bezpłatną wiedzą, pojawiają się wpisy na blogu, które przynajmniej w części są odpowiedzią na bolączki moich Czytelników.
O czym dzisiaj? Sam tytuł wpisu – Zwołanie zwyczajnego zgromadzenia przez zarząd spółki z o.o. – mówi sam za siebie. Kto śledzi wpisy to już wie, że o Obowiązku zarządu zwołania zwyczajnego zgromadzenia wspólników i Nieformalnym zwołaniu zgromadzenia wspólników już było. Do tego więc nie będę, przynajmniej na razie, wracać.
Zwołanie zwyczajnego zgromadzenia przez zarząd
Zarząd spółki z o.o. jest zobligowany do zwołania zwyczajnego zgromadzenia wspólników. Zwyczajne zgromadzenie wspólników powinno odbyć się w terminie 6 miesięcy po upływie każdego roku obrotowego. O tym zapewne pamiętacie. Dlatego dzisiaj opowiem o formalnym zwołaniu zwyczajnego zgromadzeniu wspólników.
Zarząd dokonuje zwołania zwyczajnego zgromadzenia wspólników wysyłając zaproszenia za pomocą listów poleconych lub przesyłek kurierskich do wszystkich wspólników. Wspólnicy nie muszą potwierdzić ich otrzymania, aby zawiadomienie o zwołaniu zgromadzenia mogło być uznane za prawidłowe. Zawiadomienia są uważane za skuteczne, jeśli zostały nadane prawidłowo i w terminie. Musisz jednak pamiętać, aby ustalić adresy wspólników. Zarząd związany jest adresem wspólnika zamieszczonym w księdze udziałów. O obowiązku prowadzenia księgi udziałów przez zarząd spółki z o.o. już pisałam. Zamieściłam nawet przykładowy wzór księgi udziałów.
Zamiast listu poleconego lub przesyłki kurierskiej, zawiadomienie może być również wysłane mailem, jeśli wspólnik wyraził na to pisemną zgodę oraz podał adres poczty mailowej.
Poza wyżej wskazanymi sposobami zwołania zgromadzenia wspólników, możesz również dokonać zawiadomienia wspólnika o zgromadzeniu poprzez wręczenie mu osobiście zawiadomienia w wymaganym terminie. Zadbaj jedynie o to, aby mieć potwierdzenie, że doszło do wręczenia takiego zawiadomienia.
W jakim terminie zarząd wysyła zawiadomienia o zgromadzeniu wspólników?
Zawiadomienia o zwyczajnym zgromadzeniu wspólników wysłacie co najmniej 2 tygodnie przed terminem zgromadzenia wspólników. Sposób obliczania terminów nie został uregulowany w k.s.h., a więc należy sięgnąć do art. 112 k.c.
Jeżeli zatem zgromadzenie zwoływane jest na 29.05.2018 r. (wtorek), to zawiadomienia powinno zostać wysłane najpóźniej 14.05.2018 r. (poniedziałek). Przy obliczaniu terminu wlicza się dzień wysłania zawiadomienia, a termin dwutygodniowy musi upłynąć w dniu poprzedzającym dzień zaplanowanego zgromadzenia wspólników.
Powyżej wskazany tryb zwołania dotyczy zarówno zwyczajnych, jak i nadzwyczajnych zgromadzeń wspólników.
Czytelniku, liczę że procedura zwoływania zgromadzeń nie wydaje się już taka straszna i tym razem bezproblemowo dasz sobie radę z przygotowaniem zawiadomień i wyliczeniem terminu na ich wysłanie. Gdybyś jednak nie wiedział jak przygotować zawiadomienie, to przykładowy wzór zamieszczę w kolejnym wpisie.
********************************************
#autopromocja #markawłasna
Jeśli poszukujecie wzorów dokumentów i checklist to zapraszam Was do sklepu z ebookami. Znajdziecie tam również Zwołanie zwyczajnego zgromadzenia wspólników. Wzory dokumentów z omówieniem.
Zapraszam Was do zapoznania się z innymi wpisami:
Jak odwołać Prezesa Zarządu spółki z o.o.?
Zapraszam również na bloga Likwidacja spółki z o.o.
Nowy e-KRS znajdziecie na stronie Portalu Rejestrów Sądowych
{ 1 komentarz… przeczytaj go poniżej albo dodaj swój }
A czy jednnoozosoby zarząd, którego członkiem jest wspólnik musi zawiadaomić się sam? Czy notariusz sprawdza poprawność zawiadomień, jeżeli zgromadzenie bedzie tak protokołowane?