Aneta Kułakowska

radca prawny

Moja praca koncentruje się wokół doradztwa spółkom kapitałowym w bieżącej działalności oraz przedsiębiorcom prowadzącym działalność również w innych formach prawnych.
[Więcej >>>]

Skontaktuj się

Sprawozdanie zarządu z działalności spółki z o.o.

Aneta Kułakowska10 kwietnia 20188 komentarzy

Czytelniku, całkiem niedawno pisałam o obowiązku zarządu spółki z o.o. sporządzania sprawozdań finansowych. Tym razem opowiem Ci czym jest sprawozdanie zarządu z działalności spółki z o.o.

Sporządzenie sprawozdania finansowego nie kończy obowiązków zarządu spółki z o.o. wynikających z zamknięcia roku obrotowego. Zarząd zobowiązany jest również do sporządzenia sprawozdania z działalności spółki z o.o.

 

Sprawozdanie zarządu z działalności spółki z o.o.

Sprawozdanie zarządu z działalności spółki z o.o.

Pani mecenas, a czym jest sprawozdanie działalności i co mam w nim napisać?

Gdybym miała odpowiedzieć krótko to powiedziałabym, że sprawozdanie z działalności spółki to skrócony opis tego co działo się w spółce z o.o. przez cały ostatni rok.

Z kolei, jeśli zerkniemy w przepisy to dowiemy się, że sprawozdanie z działalności powinno zawierać wszystkie informacje istotne dla oceny sytuacji finansowej i majątkowej spółki, w tym ocenę efektów jej działalności oraz wskazanie czynników ryzyka i opis zagrożeń. Ponadto powinno obejmować wskaźniki finansowe i niefinansowe, jeżeli jest to istotne dla oceny sytuacji spółki, oraz dodatkowe wyjaśnienia do kwot zawartych w sprawozdaniu finansowym. A nawet informacje dotyczące zagadnień środowiska naturalnego i zatrudnienia. Oprócz informacji finansowych pisemne sprawozdanie zarządu powinno zawierać informacje podstawowe, w tym o siedzibie i adresie spółki, położeniu zakładów produkcyjnych czy oddziałów, formie prawnej jednostki gospodarczej, o jej działalności i liczbie zatrudnionych pracowników.

Żaden przepis jednak nie podaje gotowego wzoru sprawozdania z działalności. Określa tylko zakres informacji, które powinny być w nim zawarte. Jednak katalog informacji zawartych w sprawozdaniu z działalności nie jest zamknięty. Wskazuje nam jedynie pewien zakres minimalny pozostawiając zarządowi spółki z o.o. decyzję co do zakresu sprawozdania.

Zakres sprawozdania z działalności spółki z o.o.

Proponuję, aby sięgnąć do treści przepisu art. 49 ust. 2 ustawy o rachunkowości, aby dowiedzieć się co zdaniem ustawodawcy powinno zawierać sprawozdanie z działalności spółki:

Sprawozdanie z działalności jednostki powinno obejmować istotne informacje o stanie majątkowym i sytuacji finansowej, w tym ocenę uzyskanych efektów oraz wskazanie czynników ryzyka i opis zagrożeń, a w szczególności informacje o:

1) zdarzeniach istotnie wpływających na działalność jednostki, jakie nastąpiły w roku obrotowym, a także po jego zakończeniu, do dnia zatwierdzenia sprawozdania finansowego;

2) przewidywanym rozwoju jednostki;

3) ważniejszych osiągnięciach w dziedzinie badań i rozwoju;

4) aktualnej i przewidywanej sytuacji finansowej;

5) udziałach własnych, w tym:

a) przyczynie nabycia udziałów własnych dokonanego w roku obrotowym,

b) liczbie i wartości nominalnej nabytych oraz zbytych w roku obrotowym udziałów, a w przypadku braku wartości nominalnej – ich wartości księgowej, jak też części kapitału podstawowego, którą te udziały reprezentują,

c) w przypadku nabycia lub zbycia odpłatnego – równowartości tych udziałów,

d) liczbie i wartości nominalnej wszystkich udziałów nabytych i zatrzymanych, a w razie braku wartości nominalnej – wartości księgowej, jak również części kapitału podstawowego, którą te udziały reprezentują;

6) posiadanych przez jednostkę oddziałach (zakładach);

7) instrumentach finansowych w zakresie:

a) ryzyka: zmiany cen, kredytowego, istotnych zakłóceń przepływów środków pieniężnych oraz utraty płynności finansowej, na jakie narażona jest jednostka,

b) przyjętych przez jednostkę celach i metodach zarządzania ryzykiem finansowym, łącznie z metodami zabezpieczenia istotnych rodzajów planowanych transakcji, dla których stosowana jest rachunkowość zabezpieczeń;

Przykładowe zestawienie informacji do sprawozdania z działalności 

Poniżej zamieściłam przykładowe zestawienie informacji do ujęcia w sprawozdaniu z działalności spółki z o.o.

Informacje ogólne

  1. Podstawowe informacje o spółce
  2. Kapitał zakładowy spółki
  3. Władze spółki
  4. Udziałowcy spółki
  5. Organizacja spółki
  6. Obszary działalności podstawowej spółki

Sytuacja finansowa spółki

  1. Ocena sytuacji finansowej
  2. Analiza rachunku zysków i strat
  3. Analiza aktywów i pasywów
  4. Analiza przepływów pieniężnych
  5. Wskaźniki finansowe i niefinansowe
  6. Rodzaje i ocena ryzyka operacyjnego i finansowego
  7. Przyjęta przez spółkę polityka zarządzania ryzykiem finansowym i zastosowane instrumenty finansowe zabezpieczające przed ryzykiem

Ocena działalności spółki

  1. Podsumowanie wyników i kierunki rozwoju działalności spółki
  2. Pozyskanie nowych rynków zbytu i wdrożenie nowych produktów/usług
  3. Nabycie i sprzedaż nieruchomości/przedsiębiorstw/udziałów/akcji
  4. Opis istotnych czynników ryzyka i zagrożeń
  5. Przewidywany rozwój spółki w nadchodzącym okresie

Pozostałe obszary

  1. Zatrudnienie i ochrona środowiska naturalnego
  2. Istotne zdarzenia po dacie bilansu
  3. Inne informacje.

Oświadczenia zarządu spółki

  1. Oświadczenie zarządu spółki dotyczące sprawozdania finansowego spółki za okres 01.01.2017-31.12.2017
  2. Wnioski zarządu do zgromadzenia wspólników.

Złożenia sprawozdania z działalności do KRS

Sprawozdanie zarządu z działalności spółki z o.o. podpisują wszyscy członkowie zarządu pełniący funkcję w dacie sporządzenia sprawozdania. Sprawozdania nie podpisują byli członkowie zarządu, chociażby pełnili swoje funkcje w roku obrotowym, którego sprawozdanie dotyczy.

Sprawozdanie zarządu z działalności spółki z o.o. składasz do KRS do repozytorium dokumentów finansowych poprzez system teleinformatyczny. Wraz ze sprawozdaniem z działalności spółki składasz sprawozdanie finansowym, opinię biegłego (jeśli sprawozdanie podlegało badaniu) wraz uchwałą zgromadzenia wspólników zatwierdzającą sprawozdanie finansowe. Musisz to zrobić w terminie 15 dni od dnia zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego.

Jeśli nie złożysz dokumentów, możesz spodziewać się wezwania z KRS do ich złożenia w terminie 7 dni pod rygorem nałożenia grzywny.

O tym jak po zmianach będziesz składał sprawozdania do KRS już pisałam. Zmiany weszły w życie 15 marca tego roku. Wkrótce przekonamy się jak będzie to wyglądać w praktyce i z jakimi problemami będą borykać się zarządy spółek.

Sporządzenie sprawozdania finansowego i sprawozdania z działalności nie kończy obowiązków zarządu spółki z o.o. wynikających z zamknięcia roku obrotowego. Ale o tym napiszę w jednym z kolejnych wpisów.

*****

Zachęcam do zapoznania się z innymi wpisami:

Obowiązek zarządu spółki z o.o. dotyczący składania sprawozdań finansowych do KRS

Obowiązek zarządu sporządzania sprawozdań finansowych

Kiedy wymagane jest złożenie podpisów przez wszystkich członków zarządu spółki z o.o.

 

 

 

 

Jeżeli chcesz skorzystać z pomocy prawnej, zapraszam Cię do kontaktu:

tel.: +48 507 384 980e-mail: aneta.kulakowska@ak-kancelaria.pl

{ 8 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }

Tomasz Marzec 28, 2019 o 14:15

Dzień dobry. Chciałbym dowiedzieć się czy w w spółkach z o.o. (mikro i małe) gdzie sprawozdanie finansowe sporządza się wg uprosczonych zasad co dopuszcza UoR, konieczne jest sporzadzanie przez zarząd “sprawozdania z działalności” i składanie do KRS?
Z góry dziękuję i pozdrawiam
Tomasz Wiraszka

Odpowiedz

Aneta Kułakowska Marzec 28, 2019 o 18:20

Panie Tomaszu,
nawet w przypadku takich spółek konieczne jest sporządzenie sprawozdania z działalności przez zarząd.

Odpowiedz

MIchal Marzec 28, 2019 o 21:35

Generalnie wszystkie spółki z o.o. zobowiązane są do sporządzania – wraz z rocznym sprawozdaniem finansowym – sprawozdania z działalności jednostki. Jednak, w myśl obecnie obowiązujących przepisów bilansowych, sprawozdania tego mogą nie sporządzać spółki z o.o. będące jednostkami mikro lub jednostkami małymi, pod warunkiem że stosowne dane zostaną zamieszczone w informacji dodatkowej lub w informacji uzupełniającej do bilansu.

Odpowiedz

Aneta Kułakowska Marzec 29, 2019 o 06:43

Panie Michale,
zgadza się. Dziękuję za uzupełnienie mojej odpowiedzi.

Odpowiedz

Paweł Marzec 29, 2019 o 00:07

Dzień dobry, dlaczego w takim przypadku nie można skorzystać z uprawnienia z art 49 ust. 4 UoR ?

Odpowiedz

Aneta Kułakowska Marzec 29, 2019 o 06:45

Panie Pawle,
Pan Michał napisał o wyjątku. Proszę zerknąć do komentarza powyżej.

Odpowiedz

Robert Kwiecień 11, 2019 o 20:15

Witam,
W związku z zmianami w przepisach odnośnie obowiązków zarządu mikro spółek z o.o. mam prośbę o wyjaśnienie w jakim terminie i jakie dokumenty zarząd mikro spółki powinien złożyć do KRS i Urzędu skarbowego. e-sprawozdanie sporządziłem i podpisałem elektronicznie w terminie.

Pozdrawiam

Odpowiedz

Aneta Kułakowska Kwiecień 15, 2019 o 17:08

Panie Robercie,
zachęcam do zapoznania się z wpisem na blogu: https://zarzadwspolcezoo.pl/zblizajace-sie-terminy-dla-spolek/

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez AK & AK Kancelaria Prawna Sp. z o.o. Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest AK & AK Kancelaria Prawna Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem aneta.kulakowska@ak-kancelaria.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: