Często otrzymuję od Czytelników bloga pytania dotyczące zarządu wieloosobowego i problemów z zwoływaniem posiedzeń. Co zrobić, gdy jeden z członków zarządu jest niedostępny lub utrudnia organizację spotkania? Warto w takich sytuacjach sięgnąć po regulamin zarządu, który może ułatwić funkcjonowanie i ustalić zasady działania zarządu.
Regulamin zarządu
Od razu na początek zaznaczę, iż nie ma obowiązku ustawowego uchwalania regulaminu zarządu. W przypadku spółki z o.o. nawet brak jakiegokolwiek przepisu z tym związanego. Praktyka wskazuje jednak na potrzebę ustalenia w spółce z o.o. pewnego zbioru norm, który określi sposób działania zarządu. Rozstrzygnięcie w regulaminie zasad działania zarządu powinno pomóc w usprawnieniu jego pracy.
Czym jest tak naprawdę regulamin zarządu?
Regulamin zarządu to dokument wewnętrzny spółki z o.o., który określa normy organizacyjne i proceduralne dotyczące pracy zarządu. W regulaminie możecie ustalić m.in. sposób zwoływania posiedzeń, komunikację między członkami zarządu, zasady podejmowania decyzji czy protokołowanie spotkań.
Przedmiot regulaminu zarządu
Brak przepisu, a wobec czego i zasad narzucających sposób skonstruowania treści regulaminu zarządu. Należy jedynie pamiętać o tym, aby nie był sprzeczny z przepisami bezwzględnie obowiązującymi czy umową spółki. Poza tym, regulamin nie może dotyczyć kwestii, które mogą być uregulowane wyłącznie umową spółki. Jeżeli zatem przepis k.s.h. wskazuje, że dana kwestia może być uregulowana odmiennie w umowie spółki, to nie może ona być przedmiotem regulaminu.
Nie jest przy tym wskazane komplikowanie funkcjonowania zarządu poprzez nadmierne rozbudowanie regulaminu. Regulamin nie powinien też komplikować pracy zarządu, a raczej ją usprawniać. Nie ma też sensu, aby w regulaminie powtarzać przepisy k.s.h. czy zapisy umowy spółki, chyba że jest to konieczne dla jasności zawartych w nim regulacji.
Uchwalenie regulaminu zarządu
W związku z milczeniem ustawodawcy w zakresie spółki z o.o., możemy przyjąć, iż w przypadku braku uregulowania sposobu uchwalenia regulaminu zarządu w umowie spółki, zarząd może sam uchwalić swój regulamin. Tak więc zajrzyjcie do swoich umów spółki i sprawdźcie czy znalazły się tam zapisy dotyczące regulaminu zarządu. Jeśli nie ma, to czas aby wziąć się za sporządzenie takiego regulaminu.
Stworzenie prostego i zrozumiałego regulaminu zarządu może pomóc w codziennej pracy zarządu.
**********************************************************
#autopromocja #markawłasna
Jeśli poszukujecie wzorów dokumentów i checklist to zapraszam Was do sklepu z ebookami. Znajdziecie tam również Protokół nadzwyczajnego zgromadzenia wspólników z uchwałami w sprawie wynagrodzenia członków zarządu
Zapraszam do zapoznania się również z innymi wpisami na blogu:
Udzielenie absolutorium zarządowi spółki z o.o.
Absolutorium w jednoosobowych spółkach z o.o.
Wzór uchwały o powołaniu członka zarządu spółki z o.o.
Wzór uchwały o powołaniu prokurenta
Zapraszam również na bloga Likwidacja spółki z o.o.
Nowy e-KRS znajdziecie na stronie Portalu Rejestrów Sądowych
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }