O czym pamiętać po sprzedaży udziałów?
Często takie pytanie zadajecie. Dlatego dzisiaj zapraszam Was na krótki wpis, w którym przygotowałam listę obowiązków, o których często nie pamiętacie po sprzedaży udziałów. Dotyczy to zarówno zarządów spółek, jak i byłych i aktualnych wspólników.
O czym pamiętać po sprzedaży udziałów?
Jeśli chodzi o byłego wspólnika to najczęściej zapomina o podatku dochodowym. Nie zawsze ze sprzedażą udziałów będzie powiązany obowiązek zapłaty podatku dochodowego, ale pamiętajcie o tym, aby sprawdzić czy w Waszym przypadku wystąpi konieczność jego zapłaty. Podstawą opodatkowania jest kwota jaką uzyskał sprzedający, pomniejszona o koszty jakie poniósł w związku z nabyciem tych udziałów. Nie zawsze przecież sprzedaż udziałów następuje po cenie nominalnej.
Nabywca udziałów
Co do nowego wspólnika, który nabył udziały to powinien pamiętać o zawiadomieniu zarządu spółki o nabyciu udziałów wraz z przedłożeniem dowodu w postaci umowy sprzedaży udziałów. Na tej podstawie zarząd spółki dokona aktualizacji księgi udziałów. Po drugie powinien pamiętać o złożeniu deklaracji PCC-3 do urzędu skarbowego i zapłacie podatku od czynności cywilnoprawnych. Stawka PCC wynosi 1 %. Wspólnik ma na to 14 dni od dnia podpisania umowy sprzedaży udziałów.
Zarząd
Z kolei zarząd spółki po otrzymaniu zawiadomienia o sprzedaży udziałów powinien pamiętać o aktualizacji księgi udziałów. Często jednak w spółce nie ma księgi udziałów, więc to dobry moment, aby zacząć ją prowadzić. O księdze udziałów pisałam tutaj. Ponadto zarząd powinien pamiętać o złożeniu wniosku do KRS o wpis zmian. Może się tak zdarzyć, że zmiana będzie wymagała jedynie złożenia aktualnej listy wspólników, jednak w większości przypadków konieczny będzie wniosek do KRS o wpis zmian. Pamiętajcie, że listę wspólników podpisuje cały zarząd.
CRBR
Pozostał jeszcze jednej obowiązek, o którym mało kto pamięta. A jest to aktualizacja w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych. Oczywiście nie każda zmiana wspólnika będzie wymagała aktualizacji. Jednak warto o tym pamiętać, żeby przynajmniej sprawdzić czy to jest ten przypadek, który wymaga zgłoszenia do CRBR. Na aktualizację zarząd ma 7 dni od dnia otrzymania zawiadomienia. O CRBR pisałam tutaj.
Aktualizacja: Po zmianie ustawy, od dnia 10 listopada 2022 r. informacje do CRBR zgłaszacie nie później niż w terminie 14 dni od dnia wpisu (rejestracji) spółki do KRS, a w przypadku zmiany danych w terminie 14 dni od ich zmiany. Do biegu terminów nie wlicza się sobót i dni ustawowo wolnych od pracy, a to oznacza, że termin zgłoszenia jest wydłużony o sobotę, niedzielę oraz inne dni ustawowo wolne od pracy.
*********************************************
#autopromocja #markawłasna
Jeśli poszukujecie wzorów dokumentów i checklist to zapraszam Was do sklepu z ebookami. Znajdziecie tam również Checklistę po sprzedaży udziałów i zmianie w zarządzie spółki z o.o.
Kilka ostatnich wpisów blogowych:
Co jeśli nie możemy dokonać wyłączenia wspólnika?
Który członek zarządu ponosi odpowiedzialność za zobowiązania spółki z o.o.?
Zapraszam również na blogi Likwidacja spółki z o.o. oraz Projekt spółka z o.o.
Nowy e-KRS znajdziecie na stronie Portalu Rejestrów Sądowych
{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }