Jak załączyć formularz do wniosku w Portalu Rejestrów Sądowych?
Od 1 lipca dostaję od Was mnóstwo maili z pytaniami. Wielu z Was dopytuje, jak załączyć formularz do wniosku w Portalu Rejestrów Sądowych. Chodzi Wam o formularze dotychczas stosowane, np. KRS ZK, KRS ZM, KRS ZL. A także jak załączyć wnioski, np. KRS Z3.
Jak załączyć formularz do wniosku w Portalu Rejestrów Sądowych?
Pisałam już o tym, ale przypomnę jeszcze raz. Od 1 lipca 2021 r. wnioski do KRS składacie wyłącznie elektronicznie. Wnioski, które składaliście w formie papierowej, aktualnie składacie elektronicznie poprzez Portal Rejestrów Sądowych, a dokładnie poprzez e-formularze KRS. Aby móc korzystać z funkcjonalności systemu KRS musicie najpierw założyć konto. Na szczęście to nic skomplikowanego.
Jeśli spółkę z o.o. założyliście poprzez portal S24 i nie dokonaliście zmian umowy u notariusza, to nadal możecie składać wnioski w S24. Na blogu znajdziecie trochę wpisów w temacie S24, więc zapraszam.
Z kolei jeśli chcecie złożyć wniosek o rejestrację czy wpis zmian to nie korzystacie z dotychczasowych formularzy. W przypadku wniosku o rejestrację czy wpis zmian generujecie wniosek bezpośrednio w Portalu Rejestrów Sądowych, który zastępuje dotychczasowe wnioski i formularze. Na nim odznaczacie czy wnioskujecie o wpis, wykreślenie czy zmianę. Podobnie jest zresztą z innymi pismami, które składacie do KRS. Macie tam już gotowe wzory do wypełnienia.
Wszystko sporządzacie w Portalu Rejestrów Sądowych, ewentualnie pisma możecie sporządzić poza Portalem i wprowadzić je do systemu jako załącznik. Co do zasady, bez zmian pozostają załączniki, które dotychczas musieliście sporządzić samodzielnie, np. lista wspólników, lista osób uprawnionych do powołania zarządu, oświadczenie członka zarządu o adresie, uchwała o zmianie adresu, uchwała o powołaniu prokurenta itd. Nadal sporządzacie je samodzielnie, a wprowadzacie do systemu jako załączniki. Dokumentów sporządzonych przez notariusza nie załączacie, tylko wpisujecie numer tego aktu z Centralnego Repozytorium Elektronicznych Wypisów Aktów Notarialnych. Takie potwierdzenie złożenia powinien Wam przekazać notariusz. Jeśli jest to dokument, na którym notariusz potwierdził jedynie podpisy to wówczas robicie skan z tego dokumentu i załączcie do systemu.
Format załączników
Co do samego formatu załączników to będą to skany dokumentów sporządzonych pisemnie, dokumenty podpisane elektronicznie (profilem zaufanym, podpisem kwalifikowanym lub osobistym), odpis elektroniczny dokumentu sporządzony przez notariusza, adwokata czy radcę prawnego.
Jeśli wprowadzicie jako załącznik jedynie skan dokument sporządzonego pisemnie to w terminie 3 dni od dnia złożenia wniosku musicie złożyć oryginał dokumentu w formie papierowej do KRS. Jeśli wniosek sporządza Wam adwokat lub radca prawny to wówczas on sam potwierdza elektronicznie skan dokumentu.
Portal Rejestrów Sądowych praktycznie
Ogólnie jestem zadowolona z działania systemu. Ułatwiło to i znacznie przyspieszyło moją pracę. Chociaż na sam wpis w KRS czeka się dość długo.
Od 1 lipca korzystam z Portalu Rejestrów Sądowych. Pojawiały się problemy z wpisaniem siedziby i adresu spółki oraz z dokonaniem opłaty. Błędy zgłaszałam na bieżąco i zwykle były usuwane w ciągu 2-3 dni. Bardziej martwi mnie problem z odczytem dokumentów podpisanych elektronicznie. Spotkałam się już w tym, że po złożeniu wniosku KRS wzywał do złożenia oryginałów dokumentów lub dokumentów potwierdzonych za zgodność z oryginałem ze względu na załączenie do wniosku niepodpisanych dokumentów. Zakładam więc, że jest jakiś problem z prawidłowym odczytem dokumentów podpisanych profilem zaufanym.
Piszcie w kometarzach jakie macie problemy z korzystaniem z Portalu Rejestrów Sądowych.
Tak już pisałam wcześniej, większość wpisów na blogu jest aktualna, jeśli chodzi o dokumenty załączane do wniosku. W Portalu Rejestrów Sądowych nie korzystacie jednak z formularzy i wniosków dotychczas składanych papierowo. Wszystko sporządzacie w systemie. Jeden wniosek zastępuje dotychczasowy wniosek i formularze, na których dokonywaliście wpisów.
**********************************************
#autopromocja #markawłasna
Jeśli poszukujecie wzorów dokumentów i checklist to zapraszam Was do sklepu z ebookami. Znajdziecie tam również Powołanie i odwołanie prokurenta w spółce z o.o. Wzory dokumentów z omówieniem.
Zapraszam Was do zapoznania się z ostatnimi wpisami:
Jakie opłaty w elektronicznym KRS?
Zapraszam również na bloga Likwidacja spółki z o.o.
Nowy e-KRS znajdziecie na stronie Portalu Rejestrów Sądowych
{ 4 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }
Dzień dobry Pani Mecenas. Czy w przypadku, gdy wgrywamy podpisany fizycznie skan papierowego dokumentu (a następnie wysyłamy go do sądu drogą pocztową) należy podpisać go jeszcze w systemie profilem zaufanym?
Pani Moniko,
jeśli skan to juz bez podpisu. Skany podpisują radcy prawni lub adwokaci potwierdzając zzgodność z oryginałem.
Pani Aneto,
Jest problem z podpisywaniem Profilem Zaufanym plików PDF (po załączeniu pliku, w imieniu i nazwisku pojawia się NULL NULL). Rozwiązaniem jest wybranie w podpisywarce trzeciej opcji (zamiast drugiej) i wysłanie „po staremu” pliku xml.
Dzień dobry Pani Mecenas,
proszę o rozwianie moich wątpliwości. Sąd rejestrowy zarządzeniem zwrócił wniosek o połączenie spółek z uwagi na nieuiszczenie opłaty od wniosku niepodlegającego publikacji w rejestrze, tj. 40 PLN. Tego samego dnia dokonałem uiszczenia opłaty na rachunek sądu. Teraz po 2 miesiącach sąd powołując się na to zarządzenie zwrócił mi wszelkie wnioski. Dodam, że wniosek o przyjęcie planu połączenia wraz z planem wysyłałem przed 1.07.2021 r. w formie papierowej. Stąd moje pytanie, czy obecnie na podstawie art.19 ust. 10 ustawy o KRS mogę również wysłać to w formie papierowej z dodatkowym pismem przewodnim i potwierdzeniem uiszczenia opłaty, czy powinienem to zrobić już prze PRS? dziękuję z góry za odpowiedź i pozdrawiam