Jak uzupełnić braki w S24?
Po ilości pytań o uzupełnienie braków w S24 mogę się tylko domyślać, że macie sporo z tym problemów. Zresztą przypadki moich Klientów również to potwierdzają. Mogłabym zatem przytoczyć masę przykładów, kiedy po złożeniu wniosku o wpis zmian w S24 zamiast orzeczenia o wpisie wpływało wezwanie do uzpełnienia braków. I nie mówię tutaj o wezwaniu do złożenia w KRS oryginałów dokumentów złożonych w wersji elektronicznej, tylko o brakach w dokumentacji.
Problem tylko w tym, że pouczenie zwykle bywa dla Was na tyle enigmatyczne, że nie do końca wiecie jak te braki uzupełnić. Część z Was podejmuje nieskuteczne próby w S24. Po długich męczarniach daje sobie spokój i wysyła dokumenty do KRS w wersji papierowej (tego nie róbcie). Niektórzy na nowo sporządzają w S24 wniosek o wpis zmian i załączają do niego brakujące dokumenty. Czasem coś z tego wychodzi i udaje się wysłać wniosek o wpis zmian. Nie było to jednak konieczne. Po pierwsze dlatego, że KRS wezwał Was do uzupełnienia braków. Po drugie, złożenie kolejnego wniosku o wpis zmian to kolejna opłata 300 zł. Czasem też próbujecie, ale nie udaje się wygenerować wniosku, bo system informuje o błędach, a Wy nie wiecie jak je naprawić.
Jeśli zatem macie problemy z uzupełnieniem braków w KRS na skutek złożenia wniosku poprzez S24 to ten krótki wpis jest dla Was. Zainteresowanych zapraszam.
Jak uzupełnić braki w S24?
Jeśli już otrzymaliście wezwanie do uzpełnienia braków to macie zwykle naprawdę niewiele czasu. Z doświadczenia wiem, że zwykle budzicie się po upływie kilku dni i na szybko poszukujecie wyjścia z sytuacji. Pamiętajcie, że zwykle w terminie 7 dni od dnia otrzymania pisma z KRS musicie złożyć elektronicznie brakujące dokumenty.
Pomimo tego, iż wniosek złożyliście w S24, system S24 nie daje Wam możliwości uzupełnienia braków. Braki uzupełnić możecie korzystając z systemu Portal Rejestrów Sądowych/e-fomularze KRS (PRS). Jeśli nie macie założonego konta w PRS to musicie to zrobić.
Przeczytajcie też uważnie pismo wzywające do uzupełnienia braków. Jeśli nie jesteście pewni o co chodzi to poszukajcie i upewnijcie się, że akurat o ten dokument chodzi. Zapraszam też do siebie na bloga. Znajdziecie tam sporo wpisów i bezpłatnych wzorów dokumentów. Przygotujcie formę elektroniczną brakujących dokumentów. Dokumenty, które sami podpisujecie to podpiszcie je elektronicznie profilem zaufanym, podpisem osobistym lub kwalifikowanym. Jeśli nie ma takiej możliwości to zróbcie skan dokumentu, który musicie dosłać. Jeśli to akt notarialny to nie musicie go załączać, jeśli został złożony do rejestru aktów notarialnych, a jedynie wpisujecie CREWAN. Takie potwierdzenie powinien przekazać Wam notariusz. Dokumenty, które złożycie w skanie musicie w terminie 3 dni od ich elektronicznego złożenia złożyć w oryginale w KRS.
Uzupełnienie braków krok po kroku
Jeśli macie już konto PRS. Ponadto macie też przygotowane brakujące dokumenty to możecie działać dalej.
Aby złożyć brakujące dokumenty dokonujecie następujących czynności:
Wchodzicie do Portalu Rejestrów Sądowych.
Logujecie się w e-formularze KRS.
Wybieracie z panelu po lewej stronie Pisma, a następnie wchodzicie w Pisma zawierające uzupełnienie braków.
Przechodzicie do Nazwa pisma i nadajecie nadajecie nazwę własną pisma np. „pismo braki maj 2023”.
Przechodzicie dalej strzałkami u góry, aż dojdziecie do Wnioskodawcy DANE OSÓB SKŁADAJĄCYCH PISMO klikacie Dodaj.
Następnie pojawia się Dane osoby składającej pismo klikacie Podmiot niebędący osobą fizyczną.
Wprowadzacie numer KRS spółki i klikacie Wyszukaj w KRS.
Następnie uzupełniacie adres do korespondencji i klikacie ZAPISZ.
Jeśli pismo składa pełnomocnik należy to zaznaczyć i wpisać dane pełnomocnika i dopiero później kliknąć ZAPISZ.
Przechodzicie dalej strzałkami u góry, aż dojdziecie do Podmiot, sąd i sprawa, zaznaczacie, że pismo dotyczy podmiotu TAK.
Wprowadzacie numer KRS spółki i klikacie Wyszukaj w KRS.
Przechodzicie do Sąd, do którego składane jest pismo wybieracie właściwy Sąd KRS.
Poniżej wprowadzacie sygnaturę sprawy (sygnatura jest na piśmie z KRS).
Przechodzicie dalej strzałkami u góry, aż dojdziecie do Treść pisma.
W tym miejscu możecie sporządzić pismo bezpośrednio w systemie, ewentualnie kliknąć poniżej Treść pisma znajduje się w załączniku, jeśli pismo przygotowaliście w załączniku.
Dodam jeszcze, że chodzi tutaj o pismo przewodnie, w którym piszecie, że otrzymaliście pismo wzywające do uzpełnienia braków, wskazujecie datę doręczenia oraz to jakie dokumenty wysyłacie. Pismo należy podpisać zgodnie z reprezentacją spółki, ewentualnie może to zrobić pełnomocnik. W przypadku pełnomocnika dodatkowym załącznikiem jest pełnomocnictwo i potwierdzenie opłaty skarbowej.
Lista załączonych dokumentów w PRS
Następnie przechodzicie dalej strzałkami u góry, aż dojdziecie LISTA ZAŁĄCZANYCH DOKUMENTÓW i dołączacie załączniki.
Aplikacja PRS przyjmuje następujące typy plików jeśli chodzi o załączniki: XML, JPG, PDF, DOC, TXT, RTF, XPS, ODT, ODS, ODP, DOCX, XLS, XLSX, CSV, XSLX,CSV, PPT, PPTX, XADES, XASES, PAdES, CAdES, XML.SIG. Plik jednego załącznika może mieć rozmiar do 30 MB.
Następnie proponuję zapisać wersję roboczą wniosku klikając Zapisz wersję roboczą.
Potem klikacie Pokaż pismo i jeszcze raz sprawdzacie czy wszystko się zgadza i czy wszystkie dane spółki są prawidłowe i czy w piśmie nie ma błędów.
Jeśli wszystko jest w porządku to klikacie Podpisz pismo i podpisujecie pismo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym, kwalifikowanym lub osobistym. Podpis zgodnie z reprezentacją lub przez pełnomocnika.
Po podpisaniu klikacie Opłacenie wniosku i klikacie Nie dotyczy. System powinien pokazać opłatę 0 zł zanim klikniecie nie dotyczy.
Następnie klikacie Złożenie pisma i pismo jest już złożone.
Po chwili otrzymujecie powiadomienie o złożeniu pisma zarówno w systemie w „Powiadomienia”, jak i na maila, który podaliście podczas zakładania konta w Portalu Rejestrów Sądowych.
Mam nadzieję, że pomogłam 🙂
***********************
Jeśli poszukujecie wzorów dokumentów i checklist to zapraszam Was do sklepu z ebookami. Znajdziecie tam również Checklistę rejestracja spółki z o.o. w S24 po zwrocie wniosku wraz ze wzorami dokumentów
#autopromocja #produktwłasny
Zapraszam Was do zapoznania się z ostatnimi wpisami:
Czy podaje się adres do doręczeń członków rady nadzorczej?
Kiedy nie mogę złożyć wniosku o wpis zmian w S24?
Wzór uchwały o odwołaniu prokurenta
Absolutorium nie wyklucza odpowiedzialności członka zarządu
Zapraszam również na drugiego bloga Likwidacja spółki z o.o.
Nowy e-KRS znajdziecie na stronie Portalu Rejestrów Sądowych
{ 15 komentarze… przeczytaj je poniżej albo dodaj swój }
Jak zwykle bardzo konkretny i rzeczowy wpis. Bez Pani całe to uproszczenie w składaniu dokumentów nie miałoby najmniejszego sensu ponieważ niewiele osób by skorzystało, a swoja drogą nie jestem pewna czy za jakiś czas na stronach KRS nie ukażą się instrukcje wzorowane na Pani opisach 🙂
Pozdrawiam
Grażyna
Pani Grażyno,
bardzo dziękuję. Faktycznie, biorąc pod uwagę jak wiele osób ma problemy z KRS to słabo wyszły te uproszczenia.
Pozdrawiam serdecznie,
Aneta
W artykule jest luka. Mianowicie jeśli chcemy uzupełnić braki wniosku o rejestrację spółki, to podając dane wnioskodawcy, nie możemy podać numeru KRS, bo spółka jeszcze go nie posiada.
Pani Moniko,
bardzo dziękuję. Faktycznie na początku wspomniałam o rejestracji, a we wpisie skupiłam się na uzupełnieniu braków dla spółki już zarejestrowanej. Skorygowałam. Braki w rejestracji omówię w oddzielnym wpisie.
’w terminie 7 dni od dnia otrzymania pisma z KRS’ zastanawi mnie kiedy jest dzień otrzymania pisma, wtedy kiedy pismo wpłynęło do zakładki 'korespondencja’ w systemie s24, czy ten dzień to dzień kiedy odczytamy korespondencje?
znalazłem odpowiedź u Pani na blogu w innym wpisie. Że od odczytanie w S24 liczony jest termin. A opis bardzo fajny, pomogło. Dziękuję.
Dziękuję za ten wpis, bardzo pomocny. Próbowałem bezskutecznie uzupełnić braki na stronie S24 – niestety nie ma tam żadnej informacji, że należy to zrobić poprzez PRS.
Bez Pani wpisu poległbym z kretesem.
Panie Sławku,
bardzo mnie to cieszy 🙂
Mega pomocne. Dziękuję serdecznie ❤️
Bóg zapłać dobra kobieto za ten wpis 🙂
Dziękuję! Bezcenny wpis.
W życiu bym się nie domyśliła, że odpowiedź na korespondencję otrzymaną w portalu s24 (wezwanie do uzupełnienia wniosku) mam odesłać poprzez inny portal. A wystarczyłaby wzmianka w piśmie… ale pismo ograniczyło się do informacji, że mam przesłać dokument elektronicznie.
Pani Katarzyno,
niestety jest jak jest. Szkoda, że brakuje dodatkowych informacji jak to w praktyce zrobić.
W sytuacji, gdy musimy wysłać w załączniku Uchwałę o zmianie zarządu, to jaki to będzie rodzaj dokumentu w PRS?
Nie ma czegoś takiego jak Uchwała o zmianie zarządu, jest:
– uchwała o zmianie składu organu nadzoru
– uchwała o zmianie składu organu nadzoru w sp z o.o.
– uchwała o zmianie składu organu reprezentacji
Dobrze myślę, że to to ostatnie?
Panie Tomaszu,
zgadza się. To będzie uchwała o zmianie składu organu reprezentacji.
Jeśli sąd wezwał mnie do podpisania wniosku o złożenie sprawozdania finansowego do Repozytorium przez osobę uprawnioną do reprezentacji (ponieważ był podpisany przez osobę nieuprawnioną i tak wysłany), to powinnam wysłać wniosek ponownie w systemie S24 czy wysłać sprawozdanie w systemie PRS z pismem przewodnim i podpisem osoby uprawnionej do reprezentacji?